måndag 22 oktober 2012

Lögnen om tandfén.

Sonen har börjat tappa tänder. Sin första tand tappade han för ett tag sen, och den är fint sparad i en silverask med graveringen "min första tand". Sin andra tand tappade han idag på dagis, den har varit lös ett bra tag.

När jag hämtade på dagis idag så visade han stolt upp påsen med tanden. Fröken log och sa att hon hoppades att tandfén har en guldpeng redo. Sånt får man vara beredd på sa hon.
Jag smsade snabbt till sambon och förklarade läget och frågade om han hade några småpengar på sig.
Nä, svarade han. Jag hade själv inget löst på mig och kände inte för att gå bort till Willys för det. Det borde jag kanske ha gjort, det skulle nämligen visa sig bli dyrt.
Jag är mycket för traditioner, och tycker det är så oerhört mysigt med sägner som tomten, och tandfén. Väl hemma funderar jag på hur vi ska lösa detta, sonen har nämligen ett gott minne och kommer ihåg att man får en peng av tandfén när man tappat en tand. Jag måste alltså komma på något bättre, men som ändå inte tar bort magin i det hela. Så jag sätter mig brevid honom i soffan, där följande konversation utspelar sig;

Jag: Vet du, jag fick nyss ett sms från tandfén att man kan få VÄLJA mellan två saker när man tappat en tand.
Sonen (stora ögon): Vaa? Vaddå?

Jag: Tandfén sa att man kan få välja mellan en peng i riktigt guld, eller så för tandfén över en slant till mamma så du kan få välja en liten leksak nästa gång du är i stan.
Sonen: Ja!! Jag vill välja en leksak!

Nu är det bara att hoppas att han inte kommer ihåg detta till nästa gång, det kan bli dyrt.
Han har nämligen många tänder kvar att tappa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar