lördag 24 mars 2012

Mina tankar kring hen.

Jag är en motståndare till 'hen' - kan man väl säga. Jag ligger relativt lågt i diskussionerna, för jag orkar inte argumentera och var och en har rätt till sin åsikt angående ordet. Det respekterar jag. Men här i min anspråkslösa lilla blogg tänker jag försöka ge min syn på saken, och så får det låta som det gör.

Som sagt, jag tycker inte alls om ordet. Jag tycker det är en larvig påhitt som låter otroligt illa. Vi föds antingen till flicka eller pojke (ja en del föds tvåkönade, men där finns det ett annat ord och det är en helt annan diskussion). Det heter hon eller han, man är flicka eller pojke - inget annat. Flickigt eller pojkigt däremot får jag en allergisk reaktion mot. Alla är vi individer med olika preferenser, det handlar snarare om att vi skall arbeta mot ett mer jämnställt samhälle för båda könen.
En lång väg, jag vet - men att lägga till en så kallad neutral könsbenämning tror jag istället gör att det känns mindre okej att faktiskt vara flicka om man vill vara det, eller pojke om man vill vara det. För fasiken, det är ju så vi är skapade - ta tag i de verkliga problemen istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar